CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Isnin, 23 April 2012

#situasi 32# Bahasa dan manusia

Assalamualaikum semua...

Jumpa lagi kita untuk membicangkan tentang tajuk bahasa dan manusia. Sesungguhnya, bahasa dan manusia sememangnya tidak boleh dipisahkan sama sekali. Hal ini kerana, perkara ini telah muncul sejak zaman batu dahulu lagi.Bahasa akan mempengaruhi sesuatu manusia tersebut dan menjadikan sifat ketamdunan budaya sesuatu bangsa. Manusia tidak boleh lari dengan bahasa yang telah diberi padanya sejak kecil lagi, tidak kira bahasa apa sekaipun. 


Manusia adalah makhluk yang paling capable atau mampu dalam merubah dan memanupulasi dunia. Manusia menjadi sangat bangga denga kekuatan mereka yang tidak tertandingi dan intelenjensi yang sangat tinggi dari makhluk-makhluk Tuhan lainnya. Tapi apakah atribut yang membuat manusia menjadi berbeda dan lebih baik daripada makhluk lainnya? Tidak mungkun kekuatan otot, karena banyak makhluk yang sangat kuat dalam menghadapai alam liar habitat mereka kalau manusia mengunggulkan oragan sensor mereka makhluk-makhluk lain diatas dunia memiliki kemampuan sensorik yang jauh lebih sempurna dan sangat sensitif (ultra sonik dan infra merah). Superiortas dan karunia Tuhan pada manusia adalah kemampuan untuk berbicara dan berkomunikasi dengan bahasa.
The Cambridge Encyclopedia of language menekankan betapa pentingnya peran bahasa dalam kehidupan manusia :
"We look around us, and are awed by the variety of several thousand languages and dialects, expressing a multiplicity of world views, literatures, and ways of life. We look back at the thoughts of our predecessors, and find we can see only as far as language lets us see. We look forward in time, and find we can plan only through language. We look outward in space, and send symbols of communication along with our spacecraft, to explain who we are, in case there is anyone there who wants to know."

sekian Terima kasih...:)

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...