CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Rabu, 25 April 2012

#situasi 33# Bahasa Jawa

Assalamualaikum semua...

Hari ini saya membincangkan sedikit tentang bahasa jawa. Bahasa Jawa juga merupakan rumpun bahasa Melayu kita. Bahasa ini tentulah masih lagi hidup hingga pada hari ini. Bahasa ini juga kebanyakannya terdapat di negeri johor yang berketurunan jawa. Bahasa jawa sangat indah penggunaannya dan memiliki beberapa tahap di dalam bahasa tersebut. 

Mari sebutkan bahasa jawa ini dan  akan membantu anda menyebutkan ayat mudah dalam bahasa jawa. Walau bagaimana pun anda sebenarnya masih memerlukan bantuan seorang rakan yang mahir berbahasa jawa. Bahan yang saya sediakan di sini hanyalah sekadar rujukan dan kemudahan untuk anda.

Aku sibuklah -Saya sibuk
Aku arep endang -Saya nak cepat
Aku ora sedih -Saya tidak sedih
Aku ngantuklah -Saya mengantuk
Aku ijik enum -Saya masih muda
Aku yakin -Saya pasti
Aku iso nulong koe -Saya boleh bantu awak
Aku ora eleng -Saya tidak ingat
Aku ndu'e duit -Saya ada duit
Aku mesti lungo saiki -Saya harus pergi sekarang
De'ea kok koyok nesu -Dia seperti merajuk
De'ea Ora ngombe teh -Dia tidak minum teh
De'ea ora sidoh lungo -Dia tidak jadi pergi 

sekian terima kasih...:)

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...