CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Isnin, 19 Mac 2012

Indahnya Bahasa Kita

Bahasa kita sama ada penutur natif bahasa Melayu, bahasa China, dan Bahasa India mempunyai bahasanya sendiri yang terindah. oleh hal yang sedemikian, kita haruslah menghormati dan cinta akan bahasa kita sendiri. bahasa kita sememangnya memiliki keunikannya yang tersendiri. sejak kecil kita diajar bagaimana untuk menuturkan bahasa kita dengan menggunakan nahu dan tatabahasanya supaya tersusun dan teratur.

pelbagai seni bahasa yang dapat kita perolehi daripada bahasa kita. sebagai contoh bahasa Melayu dengan ciptaan pantu, sajak, dan sebagainya. sama juga dengan bahasa lain. seni bahasa tersebut menjadikan bahasa kita akan dipandang mulia oleh penutur natif yang lain. Indahnya bahasa kita sangat berguna untuk masa hadapan setiap penutur. Bahasa Melayu terutamanya mampunyai banyak dialek yang boleh dipelajari. Di Malaysia contohnya setiap negeri mempunyai dialek-dialek yang tersendiri menjadikan keunikan bahasa Melayu itu tersendiri sangat indah.

Manakala bahasa Melayu Indonesia merupakan bahasa melayu yang mempunyai makna yang betul pada asalnya. hal ini kerana kebanyakan bahasa Melayu asli adalah berasal daripada Indonesia. oleh itu, kita haruslah saling perlu-memerlukan antara satu sama lain kerana asal bahasa kita adalah sama dari nenek moyang kita pada masa dahulu. :)

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...